Huisstijl en branding: wat is het verschil?

Huisstijl en branding: wat is het verschil?

08 mei 2020

Als je bezig bent met huisstijlen, visuele identiteiten of branding, vliegen dit soort termen je om de oren. Maar wat betekenen ze nu precies en wat kan je ermee? In dit artikel een heldere uitleg en concrete voorbeelden.

Wat is branding?

Onder branding vallen alle werkzaamheden die bijdragen aan het bouwen van een merk. Dit kunnen het logo van een bedrijf zijn, of de sponsoring van een sportteam. Om een succesvol merk op te bouwen is het belangrijk dat het oprecht en authentiek overkomt, zodat klanten hetzelfde gevoel bij het merk krijgen.

Om dit te bereiken is het belangrijk om na te denken over waarom het merk bestaat en wat het doel is. Hiermee kun je jezelf positioneren en ervoor zorgen dat de klant aan jou denkt.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is alles wat een bedrijf naar buiten presenteert. Een deel hiervan is de visuele identiteit; het logo, gebruikte kleuren en lettertypes en afbeeldingen. Maar ook de gebruikte taal (zogenaamde lingo) kan onder het begrip huisstijl vallen.

Wat zijn de basiselementen van een huisstijl?

Zoals je al hebt gelezen kan een huisstijl ontzettend veel elementen bevatten, maar er zijn een aantal belangrijke elementen die niet kunnen ontbreken:

  • Logo; een icoon of woordmerk die je bedrijfsnaam visualiseren
  • Kleuren; een aantal vaste kleuren die gebruikt worden
  • Typografie; lettertypes en andere opmaak van tekst

Ook worden afbeeldingen en illustraties vaak tot een huisstijl gerekend. Hieronder gaan we per element in op de betekenis ervan.

Huisstijl logo

Het logo is het meest belangrijke element van een huisstijl. Een logo is een visuele representatie van een bedrijf of merk. Vaak bestaat een woord uit de naam met hierbij een symbool, maar deze worden ook wel apart gebruikt. Dit worden woord- en beeldmerken genoemd. Hier schreven we trouwens eerder een blogartikel over; het verschil tussen woord- en beeldmerken.

Huisstijlkleuren

Huisstijl kleuren

In een huisstijl worden vaak dezelfde kleuren gebruikt om de herkenning van het merk te verbeteren. Denk eens aan het rood van Coca Cola of het blauw van Facebook. Vaak worden slechts een aantal kleuren gebruikt als huisstijlkleuren. Buiten deze vaste kleuren kunnen er meer kleuren gebruikt worden voor bijvoorbeeld op de website of drukwerk.

Typografie

Huisstijl Typografie

Typografie is het vormgeven van tekst. Bij huisstijlen worden er een een aantal vaste lettertypes gebruikt voor een zo herkenbare mogelijke uitstraling. Een goede huisstijl gebruikt lettertypes die passen bij wat het merk wilt uitstralen.

Huisstijlhandboek

Huisstijlhandboek van Optus

Het taalgebruik, illustraties en afbeeldingen worden kunnen vastgelegd in een huisstijlhandboek gebruikt. In een zogenaamd brand book zijn regels opgesteld zodat gegarandeerd wordt dat de uitstraling consistent is.

Ook staan er vaak voorbeelden in van hoe elementen correct moeten worden gebruikt, en wat juist vermeden moet worden. Hierdoor ziet alle branding er consistent uit.

Hierboven zie je een versie van het huisstijlhandboek van Optus, een mobiele telefoonprovider uit Australië. Ze hebben ook een digitale versie van hun brand book online staan.

Verschil tussen branding en huisstijl

Met branding wordt het bouwen van een merk bedoeld, en tot een huisstijl behoren alle (visuele) communicatie uitingen. Met branding worden vaak elementen zoals het logo, kleurgebruik en typografie gebruikt, maar branding is veel breder dan alleen dat.

Bron: Afbeelding van Glazestock.com, geïllustreerd door Pawel