7 van de mooiste minimalistische logo rebrands

7 van de mooiste minimalistische logo rebrands

09 oktober 2019

In dit artikel zeven van de mooiste, minimalistische logo rebrands van grote bedrijven.

Hier bij Mooiste Branding houden we allemaal van minimalisme en eenvoudige, maar effectieve designs. Maar het kan soms moeilijk zijn om een goeie balans tussen minimalistisch en simpel te houden.

Witruimte, simpele vormen en een select aantal kleuren helpen alvast. Voor meer inspiratie hebben we zeven minimalistische logo's op een rijtje gezet. De logo's in dit lijstje zijn van bekende bedrijven die de laatste paar jaren de minimalistische trend hebben gevolgd.

MasterCard

Rebrand MasterCard

MasterCard heeft al zo lang we ons kunnen herinneren hetzelfde logo. De twee cirkels die deels overlappen herkent (bijna) iedereen. Dit is precies wat ze bij MasterCard ook gedacht moeten hebben.

Na eerst het beeldmerk eenvoudiger gemaakt te hebben, werd een paar jaar later de naam van het bedrijf laten vallen. Hiermee bereidt MasterCard zich voor op een toekomst die wellicht geen fysieke kaarten meer bevat.

Airbnb

Rebrand Airbnb

Het logo van Airbnb is opgebouwd uit verschillende elementen. De beginletter van het bedrijf, plaatsen, mensen en liefde (in de vorm van een abstract hart) komen allemaal terug in het beeldmerk.

Van het blauw is afscheid genomen, in de plaats daarvan een helder koraalrood wat direct de aandacht opeist. Het woordmerk is daarentegen juist minimalistischer vormgegeven. Een straightforward sans-serif lettertype heeft hier de plaats ingenomen van het lettertype uit het oude logo.

Meer lezen over de branding van Airbnb

Eredivisie

Branding Eredivisie

De Eredivisie is de hoogste divisie in het betaalde voetbal van Nederland. Het logo kreeg in 2017 een welverdiende opfrisser van de Nederlandse design studio Dog and Pony.

In het nieuwe logo is een E geplaatst in het midden van wat de middenstip van een voetbalveld voorstelt. Ook werd het woordmerk aangepast. Een ronder, vriendelijker lettertype werd gebruikt. Van de bal en hoofdletters werd afscheid genomen.

Univé

Rebranding Univé

We lieten al eerder de website van Univé zien, maar de rebrand van de verzekeraar ging verder dan alleen de website.

Ook het logo werd opgefrist. De hoofdletters in het klassieke lettertype zijn vervangen door een moderner font in onderkast (kleine letters) en de ondertitel 'verzekeringen' is weggelaten.

Het donkergroen werd vervangen door een frissere tint. Het groen wordt gecombineerd met een koraalrood.

Android

Rebrand Android

Het nieuwe logo van Android is een schoolvoorbeeld van minimalisme. Er is een eenvoudiger lettertype gekozen, wat beter leesbaar is, en het beeldmerk is aangepast. Van de android uit het orginele logo wordt enkel het hoofd gebruikt. Het logo blijft zo herkenbaar als Android, maar is wel vele malen eenvoudiger.

Naast het logo heeft Android meer aangepast. Zo zijn de namen van de besturingssystemen (zoals Jelly Bean en Kitkat) geschrapt en komen er nummers voor terug.

Volkswagen

Rebrand Volkswagen

Volkswagen heeft, samen met het nieuwe model ID.3, een nieuw logo geïntroduceerd. Het nieuwe logo doet moderner aan, doordat kleurverlopen en schaduwen zijn verwijderd. Ook de vorm is lichtjes aangepast, deze is nu dunner en de W heeft nu iets meer witruimte aan de onderkant.

Naast het donkerkblauw is er ook een nieuwe lichtblauwe kleur geïntroduceerd.

Dunkin' Donuts

Rebranding Dunkin' Donuts

Dunkin' Donuts is Amerikaanse een koffie- en donutwinkel, welke over de hele wereld ruim 10.000 filialen. De rebranding van Dunkin' Donuts bewijst dat minimalisme gaat om de kunst van het weglaten. Uit het logo is namelijk het beeldmerk met de koffie weggelaten. Ook het woord 'donuts' wordt niet meer gebruikt.

De iconische kleuren van het merk worden nog wel gebruikt, al is het oranje een tikkeltje feller geworden. Het fluorescerend roze wat voorheen voor het woord 'donuts' was gereserveerd komt nu terug in de apostrofe.

Tips voor een minimalistisch logo-ontwerp

Minimalistisch design ging altijd al over de kunst van het weglaten, dit geldt nog meer voor logo's. Hier een aantal tips om je logo minimalistisch en tijdloos te maken:

  • Less is more
    Is een tagline echt nodig bij je logo? Misschien kun je je beeldmerk nog meer vereenvoudigen door elementen weg te laten.
  • Platdrukken
    Je logo flat maken kan al een heleboel schelen; kleuroverlopen en schaduwen voegen complexiteit toe aan je logo maar zijn niet altijd nodig.
  • Schreefloos
    Maak je gebruik van een beeldmerk? Kijk of je hierbij een eenvoudiger lettertype kunt gebruiken om je beeldmerk te versterken.
  • Beken kleur
    Je hebt maar één of hooguit twee kleuren nodig om een blijvende indruk te maken. Meer kleuren? Kijk of je ze kunt schrappen.

Nog meer inspiratie opdoen? Bekijk dan meer logo's of check onze minimalistische huisstijlen.