Woord- en beeldmerken; het verschil en wanneer je welke gebruikt als logo

Woord- en beeldmerken; het verschil en wanneer je welke gebruikt als logo

26 oktober 2019

Kies je voor een abstracte weergave of een letterlijk logo? In dit artikel de voors- en tegens.

Een logo is één van de belangrijkste elementen van een huisstijl. Herkenbaarheid is hierbij ontzettend belangrijk.

Bij het ontwerpen van je logo heb je in principe de keuze tussen een woordmerk of beeldmerk als logo. Deze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Maar waarvoor kies je nu?

In dit artikel helpen we je een keuze te maken voor het ontwerpen van je logo.

Woordmerk

Logo woordmerk

Wat is een woordmerk?

Eerst even wat theorie; een woordmerk is het tekstuele deel van een logo. De bedrijfsnaam (of slogan) wordt hierbij uitgebeeld door letters die woorden vormen. Voor extra herkenbaarheid wordt dit woordmerk in een bepaald lettertype vormgegeven, in een vaste kleur.

Waarom kiezen voor een woordmerk?

Een woordmerk is snel te herkennen doordat de tekst eenvoudig leesbaar is. Dit is vooral handig als je merk nog geen naamsbekendheid heeft opgebouwd, het is gemakkelijk zoeken naar een merknaam. Een symbool maakt het vrijwel onmogelijk om te zoeken.

Voorbeelden van woordmerken

Voorbeeld van woordmerken zijn bijvoorbeeld het logo van Google of Philips. Coca Cola is een ander bekend wordmerk.

Beeldmerk

Logo beeldmerk

Wat is een beeldmerk?

In een beeldmerk staat een beeld centraal. Dit is een grafisch beeld zoals een icoon of symbool.

Waarom kiezen voor een beeldmerk?

Door de grafische weergave spreekt een beeldmerk meer tot de verbeelding. Omdat de tekst ontbreekt is het lastiger te herkennen welk bedrijf er achter zit.

Voorbeelden van beeldmerken

Een voorbeeld van een beeldmerk is het schild van ABN AMRO of de gouden bogen van de McDonalds. Andere voorbeelden zijn het steigerende paard van Ferrari en de vrucht van het Amerikaanse electronicabedrijf Apple.

Combinatie beeldmerk en woordmerk

Combinatie woordmerk en beeldmerk

Wat is een combinatie van een beeld- en woordmerk?

Een ander alternatief is het combineren van een beeldmerk en woordmerk. Hierbij zijn een woord en een symbool samengevoegd tot één logo.

Waarom kiezen voor een combinatie van beide merken?

Het voordeel van een combinatie is dat het bedrijfsnaam altijd zichtbaar is door de tekst, maar dat er ook nog ruimte is voor een grafische weergave. De voordelen van een woord- en beeldmerk komen dus terug in de combinatie. Een nadeel kan zijn dat het logo erg gedetailleerd wordt. Dit kan met name een probleem zijn op mobiele apparaten of waar beperkte ruimte beschikbaar is.

Voorbeelden van combinaties

Het logo van KLM, met het kroontje en de swoosh van Nike zijn hier voorbeelden van. Burger King combineert een hamburger met knalrode letters in haar logo.

Gebruik ik een woordmerk of beeldmerk als logo?

Zoals je heb gelezen hebben woord- en beeldmerken allebei voor en nadelen.

Een woordmerk is gemakkelijker begrijpbaar en een beeldmerk is meer visueel. Waar je voor kiest ligt dus aan je merk en wat je wilt uitstralen met je logo. Of ga voor safe en combineer de twee.

Ga een stapje verder en kies voor en responsive logo; deze past zich aan naargelang de beschikbare ruimte. Een logo op een groot billboard heeft zo meer details dan een app icon.